Het lange wachten is begonnen

Srebrenica – 4 t/m 11 januari 1995

Oud & Nieuw hadden we gehad en we keken uit naar de rotatie-ronde. We waren er allemaal ‘klaar mee’ en ik was het zeker. Ik zat bij de tweede grote rotatie en nadat de eerste ‘kleine’ groep roteerde en onderweg naar Zagreb was, begon het opleveren. Mijn shelter werd ge-inventariseert en werd overgedragen aan Dutchbat III en dat was wel een raar moment. Ineens had je de verantwoording niet meer.

toen ook de grote meute van het 13e voor de poorten van de enclave stond en we deze met luid applaus ontvingen, had ik het gevoel dat het er op zat. Ja, oké, we moesten nog uit de enclave en terug naar Amsterdam, maar dat was een formaliteit toch? Het 13e werd over de compound rond geleidt en ’s avonds in de eetzaal en in de bar was het drukker dan ooit! We zaten tenslotte met dubbel mankracht van twee groepen en ’s avonds kwamen de vragen van het 13e, beantwoord door ons van het 12e. “Goh”, dacht ik steeds, “Een half jaar geleden zat ik net zó. En wat is er allemaal gebeurd in het half jaar…”

ook werden er over en weer camera’s, discmans en andere elektronica uitgewisseld. We wilden niet weer een gehele strip mee maken en ook werden foto-rolletjes goed verstopt in onze bagage, zodat ook deze mee de enclave konden worden uit gesmokkeld. De slaapplaatsen werden door het 13e ingenomen en het wachten was op een telefoontje uit Pale, voor ons laatste clearence. En ja, we bleven weer wachten. Met het thuisfront had ik afgesproken dat, wanneer we clearence kregen, ik zou bellen. Maar dit telefoontje bleef uit!

slapen kon ik niet, dus lag ik met open ogen op mijn rug naar het kale plafond van de PreFab te kijken en mij te bedenken wat ik als eerste zou doen, wanneer ik Nederland zou zijn. Dat hielp, want om 4:00 viel ik in slaap.

Geef een reactie

