Toch een clearence!

Nadat we de moed al hadden opgegeven, werd ik door Roelof Kl.D. luid gewekt! “Gijs, wakker worden.. Jullie vertrekken over anderhalf uur! Verzamelen voor op het plein!”, en voor ik het wist, was de deur van de prefab al weer dicht. ‘Fock’, dacht ik nog, ‘Hoe laat is het?’ En ik keek op mijn horloge en zag dat het 06:15 was. Langzaam besefte ik dat ik naar huis ging.

Er was te weinig tijd om überhaupt naar huis te bellen en ergens hield ik nog steeds rekening met een wellicht langere reis. Eerst Yellow- en Ironbridge over, dan nog de steengroeve waar vorig konvooi werd gegijzeld, maar wanneer we op de grote weg zouden zitten.. ‘Ach’, dacht ik, ‘Ik bel wel als ik veilig in Zagreb zit!’ En snel pakte ik mijn slaapzak in en pakte mijn tas. Deze had ik gelukkig al klaar staan, dus was ik één van de eerste op het plein.

‘Je kunt nog eten of een lunchpakket maken, want de keukengroep van het 13e heeft de eetzaal open gegooid’, waarop mijn antwoord was, dat ik aan koffie en een peuk voldoende had.. ‘Het 13e had het voedsel nog hard nodig’, dacht ik nog. Langzaam begonnen meer mensen zich rond de bus te verzamelen, waarbij door iedereen flink werd gerookt. Opeens klonk het woord: “Rotatie, opstellen,”

Nadat de koppen waren geteld en een laatste briefing gegeven werd over de route en wat we kónden verwachten, stegen we de bussen in. Ik ging achterin zitten, zodat ik de bus kon overzien. We waren het er allemaal over eens, dat we snel mogelijk uit deze enclave wilden. Zo snel mogelijk hier vandaan. En na een klein kwartiertje werden de motoren gestart en keken we een laatste keer naar onze compound..

“Nooit meer…” Mompelde ik, waarop iemand naast me mij aankeek.. “Nee, nooit meer!”, antwoordde hij mij terug.

Geef een reactie

