Medal Parade

De schoenen gepoetst, schoon tenue en vol in ornaat meldde ik me op de Oranje Kazerne in Schaarsbergen. Tussen de legeringsgebouwen stelde elke compagnie zich op. Het was koud.. Zeer koud!

De familie had zich in de bar verzameld en had zich na een kop koffie met cake verzameld op het plein. Na een enkele minuut achter elkaar, werden de Compagnieën afgemarcheerd naar het bataljonsplein, waar de muziek zich warm speelde.

Ik keek rond.. Om mij heen zag ik grauwe gezichten van mijn peletonsleden. Mensen in mijn Compagnie die (vertekend) geheel in zichzelf waren gekeerd. Hier en daar werd een beetje gelachen, maar iedereen besefte dat dit als laatste ‘nog even gedaan moest worden’.
Na een kwartiertje klonk het “Geef acht” door onze Compagnies Commandant en liepen we achter de Bravo Compagnie het plein op.

Uit de speakers klonken de volgende woorden;

“Dames en heren, hier ziet u de Charlie Compagnie. Graag uw applaus voor deze mensen, welke het gedurende de uitzending het zwaarst te verduren heeft gehad! Meerdere gewonden en ongelukken hebben gekend.. Dames en heren, de Charlie Compagnie”!

Even later werden de medailles uitgereikt en keek ik om me heen, maar kon nergens mijn ouders vinden. Vreemd genoeg waren zij, door de kou, naar binnen gegaan en hadden de opspelding van de medaille gemist.

Nederlandse herinneringsmedaile VN

Met trots zal ik deze medaille dragen. Met trots, maar ook zal deze medaille mij doen herinneren aan de angst, het verdriet, de pijn van gemis, maar ook, wanneer ik kijk naar mijn medailles, zal ik de opgebouwde band nimmer vergeten!

De band die we (gewild of ongewild) in onze uitzending hebben opgebouwd, zal altijd blijven bestaan.

Geef een reactie

