Rotatie

Eind die middag, begin de avond, kwamen we aan op kamp Pleso in Zagreb. Ondanks dat ik er drie weken (bijna) had gebivakkeerd, kon ik me weinig herinneren waar telefoons stonden om te kunnen bellen. Na een telefoonkaart te hebben gekocht in het Holland House en daarbij gevraagd te hebben, waar de dichtstbijzijnde telefooncel stond, belde ik naar huis.

“..Gijsbertsen..”, klonk het aan de andere kant. “Mam, met mij.. Ik ben in Zagreb.. Ik kom naar huis..” Veel kon ik niet meer zeggen. Het was alsof mijn missie en uitzending er toen pas op zat.

Na de telefoonkaart te hebben opgebeld, ben ik terug gegaan naar de bar. Hier was men in opperste sfeer. Niet alleen wij, die roteerde, maar ook de mensen die op Pleso waren gestationeerd, hadden een geweldige avond. Na meerdere biertjes en Malibu-Cola, hebben we ons mandje maar opgezocht.

De ochtend daarna, zijn we met een aantal eerst langs de admeur gegaan, om hier een voorschot in Duitse Marken te halen, om vervolgens in de PX-shop sigaretten te halen. Niet alleen sigaretten, maar ook parfum, chocola, flessen drank en prulletjes, zoals een videocamera, discman en nieuwe sportschoenen te kopen. Natuurlijk geldt dat er maar twee sloffen per persoon gekocht mochten worden, maar veel van ons kochten de sloffen voor een ander en dus ook voor mij.

Natuurlijk mocht de ‘dubbele Whopper-Cheese’ ook niet ontbreken. Na de spullen in de tassen te hebben gedaan en de tassen te hebben ingeleverd, was het al vroeg feest. Voor eten hadden we geen tijd en ondanks dat er pas vanaf 20:00 uur drank verkocht mocht worden, zaten de meesten al vanaf 16:00 uur aan de drank. We hadden de Holland Bar ‘ingenomen’ en hoe later het werd, des te drukker de bar werd. Niet alleen de Charlie Compagnie, maar ook leden van het Zweedse Bataljon, Amerikanen en zelfs een enkeling van PakBat (Pakistan) probeerde ons feest mee te maken.

Het was één groot feest! Iedereen zou weten dat wij Roteren. Voor ons zat het er op!

Geef een reactie

